Результати науково-методичного семінару "Організація роботи з різними категоріями дітей у сучасній початковій школі"

27 лютого 2013 року на базі Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії було організовано та проведено науково-методичний семінар на тему «Організація роботи з різними категоріями дітей у сучасній початковій школі: реалії та перспективи».

Організаторами заходу були проректор з педагогічної практики Л.А.Машкіна, працівники відділу педагогічної практики Н.В.Казакова, А.О.Кащук. На семінарі були присутні учителі, психологи, заступники директорів з навчально-виховної роботи у початкових класах загальноосвітніх шкіл № 8, 13, 15, 18 навчально-виховних комплексів № 7, 10, навчально-виховного об’єднання № 9 м.Хмельницького, психолог Хмельницького центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, декани факультетів дошкільної освіти, початкової освіти та філології, викладачі кафедри педагогіки та психології та студенти 5 курсу та слухачі магістратури зі спеціальності «Початкова освіта».

Розпочалася робота науково-методичного семінару з вітального слова проректора з педагогічної практики, кандидата педагогічних наук, доцента Л.А.Машкіної.

Ведучою семінару Н.В.Казаковою було зазначено, що сучасний світ переживає гострі проблеми свого розвитку у соціально-економічній, політичній, культурній, морально-духовній сферах, про що свідчать такі факти і явища, як: безробіття, поширення наркоманії, алкоголізму, виїзди батьків за кордон. Що, в свою чергу, послаблює виховну функцію сім'ї, породжує дитячу безпритульність, сирітство, соціальну та педагогічну занедбаність, шкільну неуспішність, дезадаптованість, появу таких категорій дітей, як тривожних, агресивних, демонстративних, гіперактивних, з суїцидальними тенденціями, залежних від комп’ютера, телевізора та Інтернету.

Крім того, на фоні зниження рівня життя населення, глобальних екологічних проблем, ослабленого здоров’я майбутніх матерів, збільшилася кількість дітей з особливими потребами. Підкреслено, що такий стан не може залишати байдужими свідомих громадян України, якими є педагоги, які розуміють, що в дитячих вадах ховається джерело небезпеки для розвитку всього суспільства. Тому учасникам семінару було запропоновано обговорити ряд актуальних питань, які стосуються організації роботи з різними категоріями учнів у сучасній початковій школі.

У ході семінару заслухано доповіді учасників на такі теми:

1. Використання технології «створення ситуації успіху» у роботі з різними категоріями учнів початкових класів

Черномазюк Валентина Сергіївна, вчитель початкових класів Хмельницького  навчально-виховного комплексу  № 7

2. Особливості розвитку та становлення особистості ліворукої дитини у молодшому шкільному віці

Дячук Леся Михайлівна, практичний психолог Хмельницького навчально-виховного комплексу № 10

3. Психологічна компетентність вчителя початкових класів  у роботі з обдарованими учнями

Томашевська Ганна Михайлівна, вчитель початкових класів Хмельницької спеціалізованої загальноосвітньої школи  І-ІІІ ст. № 15

4. Психологічна компетентність вчителя як умова розвитку творчих здібностей обдарованих учнів (на прикладі педагогічного супроводу наукових досліджень молодших школярів)

Янковська Алла Володимирівна, заступник директора з наукової роботи, вчитель-методист Хмельницького навчально-виховного комплексу  № 10

 

5. Психологічні причини неуспішності молодших школярів

Іщук Тетяна Василівна, старший викладач кафедри педагогіки та психології  Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

6. Специфіка профілактично-корекційної роботи учителя з педагогічно занедбаними дітьми

Царенко Алла Йосипівна, практичний психолог Хмельницької спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 15

7. Роль особистості педагога у вирішенні соціальної проблеми дитячого насилля

Єжонкова Тетяна Анатоліївна, слухач магістратури зі спеціальності «Початкова освіта» Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

8. Інтернет-залежність як загроза розвитку духовного потенціалу дитини

Двойнос Тетяна Ігорівна, слухач магістратури зі спеціальності «Початкова освіта» Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

9. Інклюзивна освіта дітей з особливими потребами у загальноосвітній початковій школі

Горбатюк Ольга Федорівна, заступник директора з навчально-виховної роботи у початкових класах Хмельницької спеціалізованої загальноосвітньої школи  І-ІІІ ст. № 8

10. Індивідуальне вивчення проблемних дітей  у процесі взаємодії психологічних і соціальних служб та школи

Віговська Антоніна Антонівна, психолог Хмельницького центру соціальних служб для сім ї, дітей та молоді

11. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до роботи з різними категоріями учнів

Казакова Наталія Вікторівна, кандидат педагогічних наук, доцент, начальник відділу педагогічної практики Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії

Усі виступи учасників були змістовними, повними, науковими, логічно побудованими, доповнені мультимедійними презентаціями та відеосупроводом.

Присутні учителі, викладачі та студенти активно брали участь в обговоренні питань, зокрема великий акцент було зроблено на розгляд проблеми специфіки роботи вчителя початкових класів з дітьми з особливими потребами, яких сьогодні налічується близько 150 млн. на усій землі.

Підкреслено, що наразі широкого розвитку набуває інклюзивна освіта, яка передбачає, що діти з особливими освітніми потребами можуть відвідувати звичайний загальноосвітній навчальний заклад, навчатися і виховуватися разом зі своїми ровесниками. Головний принцип інклюзії: «Рівні можливості для кожного». Прослухавши виступ і побачивши відео- та мультипрезентації заступника директора з навчально-виховної роботи у початкових класах Хмельницької спеціалізованої загальноосвітньої школи  І-ІІІ ст. № 8 Горбатюк Ольги Федорівни на тему «Інклюзивна освіта дітей з особливими потребами у загальноосвітній початковій школі», яка, власне, поділилася досвідом роботи початкової школи, усі присутні висловили слова вдячності за титанічну та потрібну працю учителям і керівництву школи.

Семінар було завершено словами українського педагога В.О.Сухомлинського: «Дитинство – це найважливіший період людського життя,  це не підготовка до майбутнього життя, а справжнє блискуче, самобутнє, неповторне життя. І від того, як пройшло дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що ввійшло в її розум і серце з оточуючого світу, - від цього в значній мірі  залежить, якою людиною стане дитина».

Старший викладач кафедри педагогіки та психології Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії Банашко Лариса Василівна, декан факультету початкової освіти та філології – доктор педагогічних наук, професор Ящук Інна Петрівна висловили слова вдячності організаторам заходу за його організацію та проведення.

У ході семінару було презентовано збірку за матеріалами науково-методичного семінару:

Організація роботи з різними категоріями дітей у сучасній початковій школі: реалії та перспективи : матеріали науково-методичного семінару (Хмельницький, 27 лютого 2013 р.) / [укл. Н. В. Казакова, А. О. Кащук, Л. А. Машкіна]. – Хмельницький : ПП «А. В. Царук», 2013. – 163 с.

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55