Психологічні поради першокурсникам щодо адаптації до навчання у ВНЗ

Уже за плечима залишились веселий шкільний випускний вечір, хвилююча участь у вступній кампанії до вищого навчального закладу, і сьогодні ви – щасливі студенти - першокурсники! Студентські роки – один із найпрекрасніших періодів у житті людини. Однак у значної кількості студентів першого курсу з’являються певні труднощі. Вони пов’язані з незвичністю форм навчання, із необхідністю самому організовувати власну діяльність, із збільшенням обсягів самостійної навчальної роботи, з пристосовуванням до нового колективу студентської групи, умов проживання тощо. 

Сподіваємося, з цього приводу вам у нагоді стане декілька порад.

*    Будьте оптимістом. Позитивний погляд на світ допомагає подолати

страх і зберегти мотивацію. У перші дні й навіть тижні навчання Ви можете почувати розгубленість, а то й пригніченість - все навколо незнайоме, народу тьма, нікому до тебе немає діла. Це неприємний, але абсолютно нормальний стан, пов'язаний з адаптацією до нових обставин, що дуже скоро пройде. Для цього, активніше добивайтесь отримання потрібної Вам інформації та нових знань, не створюйте емоційну напругу у відносинах із одногрупниками, намагайтесь завжди бути приязним і доброзичливим, а головне, вірте у свої можливості і пам’ятайте, що Ви потрібні іншим людям. 

*    Ефективно організовуйте робочий день. Починайте виконувати

домашні завдання із складніших і важчих предметів. Чергуйте вивчення предметів таким чином, щоб не вчити подібні предмети один за одним (краще після математики читати історію, після літератури вчити фізику) – це допомагає кращому переключенню уваги і робить її більш стійкою. Використовуйте принцип «накинутись на проблему»: якщо вам важко заставити себе сісти за навчання, уявіть заданий матеріал у вигляді ворога, якого чим швидше подолаєш, тим швидше матимеш спокій. Чергуйте навчання і відпочинок: вивчивши один предмет зробіть невеликий відпочинок, щоб з новими силами приступити до вивчення наступного (найдоцільніше через 1 год. розумової праці робити перерви на 10-15 хвилин). Пам’ятайте, що запорукою високої працездатності є добрий глибокий сон (особливо корисний сон до опівночі, до 24 години). Добре виспавшись, Ви зможете справитись з більшим навантаженням. Вечірній час слід використовувати, в основному, для вивчення нового матеріалу, а ранішній – для повторень основних положень вивченого. На окремих аркушах чи в блокноті робіть виписки основних правил, дат, визначень, які необхідно вивчити. Час від часу повторюйте їх.

 

Алгоритм ефективної організації робочого дня:

 

КРОК 1. Визначте свою мету в житті на найближчі роки. Візьміть ручку і папір і напишіть такі категорії: навчання, побут, взаємовідношення з іншими, риси характеру. Біля кожної з них напишіть те, що вам хотілося мати, змінити чи покращити в майбутньому. Виберіть 5-6 найосновніших цілей. Складіть план роботи по реалізації виділених перспектив на цей місяць, тиждень і конкретний план на наступний день.

КРОК 2. Проаналізуйте свій звичний розпорядок дня. На протязі кількох днів заповнюйте шаблон режиму дня, щоб зрозуміти, на що йде основна маса вашого часу.

КРОК 3. Прийшовши із занять, розподіліть свої справи в порядку їх важливості. Для цього поділіть справи на ті, які необхідно зробити не відкладаючи.

• Необхідно зробити та бажано зробити і дотримуйтеся порядку їх виконання

• Встановлення пріоритетів – основне правило ефективної роботи.

КРОК 4. Складіть оптимальний розпорядок свого дня, пам’ятаючи основне правило планування часу: 60:20:20

60% – запланована діяльність;

20% – непередбачена активність;

20% – спонтанна активність.

Отже, на роботу тратиться стільки часу, скільки його є в наявності. Знаходьте час для роботи, це – умова успіху. Знаходьте час для роздумів, це – джерело сили. Знаходьте час для гри, це – секрет молодості. Знаходьте час для читання, це – основа знань. Знаходьте час для дружби, це – умова щастя. Знаходьте час для мрії – це – шлях до зірок.

*    Одразу включайтеся, з головою поринайте у навчальний процес, щоб

нічого не пропустити. Слід уже зараз зосередитися на успішному складанні першої сесії. Пам’ятайте, що підготовка до неї починається … з першого заняття! Перед черговою лекцією не лінуйся хоча б побіжно переглянути конспект попередньої. Заодно з'ясуйте, чи багато залишилося зовсім темних місць. Якщо прояснити їх не вдається навіть за допомогою підручника, не соромся звернутися до викладача - краще, якщо ти запитаєш його зараз, ніж він потім - на іспиті. Читати літературу теж треба починати відразу. 

Іноді студенти вважають, що певна навчальна дисципліна не має практичного значення для майбутньої професії. Така установка унеможливлює процес активного слухання, що призводить до неефективного використання навчального та особистого часу. Проте, незважаючи на суб’єктивну думку про значення тієї чи іншої навчальної дисципліни, варто враховувати, що навчальні плани і програми складаються з огляду на досвід і потреби практичної діяльності. Нерідко в доцільності вивчення певного предмета можна переконатись лише з плином часу, під час виконання конкретних практичних завдань.

*    На семінарах та практичних заняттях не відсиджуйтеся, а виявляйте

свою активність – доповідайте, уточнюйте, запитуйте, вчасно виконуйте отримане завдання.

Система вузівського навчання вимагає від студентів більшої самостійності в плануванні та організації власної діяльності. Вчорашньому школяреві зробити це буває дуже нелегко: якщо у школі щоденний контроль з боку вчителя змушував постійно й систематично готуватися до занять, то у вищому навчальному закладі рівень щоденного контролю зменшується. З’являється певна свобода дій, але цією свободою потрібно вірно скористатися, уміти вирізнити суттєве від другорядного. На жаль, через відсутність навичок самоорганізації, уміння розпоряджатися власним часом над першокурсником висить загроза пропуску занять, неуспішності в навчанні. Тому важливо планувати власну діяльність, намічаючи довгострокові плани на семестр, короткострокові плани на тиждень та найближчі плани на день.

Так, план на семестр виявлятиме цілісну картину роботи, яку потрібно буде виконати. Розташуйте його на видному місці, наприклад, над робочим столом, дзеркалом, на дверцятах шафи. При плануванні графіка на тиждень рівномірно за часом розподіляйте розумові, фізичні навантаження, час відпочинку, розваг, подорожей тощо. Найближчі плани на день краще складати напередодні ввечері, відмічаючи у переліку найважливіші справи.

*    Як можна швидше навчися конспектувати лекції. Це нескладно,

головне - розробити систему символів і зрозумілих тобі скорочень. Усі символи разом з розшифровкою запиши на зворотному боці обкладинки зошита. Конспектуючи, не економ на папері. Залишайте в зошиті поля для додаткових нотаток. Пам'ятайте, що лекція не диктант, тому не потрібно записувати за лектором слово в слово. Записуйте лекцію у вигляді тез. Не переймайтесь, якщо у вас не відразу буде виходити. Ведення конспекту - особлива наука, що вимагає тренування. 

*    Студентські роки – це унікальна можливість відвідати театри, музеї,

виставки тощо. Не гайте дорогоцінного часу – розширюйте свій кругозір, піклуйтеся про власне духовне, культурне зростання. Беріть активну участь у суспільному житті студентської групи, навчального закладу – в такий спосіб ви матимете можливість долучитися до лав активної молоді закладу, що є прекрасною підтримкою для першокурсника. Налагодити ефективну взаємодію, приємне спілкування з одногрупниками та новими друзями вам допоможе доброзичливість, відкритість, прагнення прийти на допомогу, небайдужість до життя оточуючих. Крім спілкування зі «шкільними» друзями намагайтеся знаходити нових друзів за інтересами (спорт, музика, книги, інші захоплення). Для того, щоб подобатися людям, потрібно щиро цікавитися ними.

*    Водночас уникайте спілкування із «сумнівними» компаніями, які часто

характеризуються асоціальними проявами (вживанням алкоголю, наркотиків, хуліганством тощо). Перебування у такому «товаристві» не допоможе вам реалізувати високі життєві цілі, досягнути успіху, стати професіоналом.

*  Особливим процес адаптації до навчання у вищому навчальному

закладі є для першокурсників, які приїхали на навчання з інших міст, районів: змінюється темпоритм, умови проживання, коло друзів, знайомих тощо. Важливо пам’ятати, що новий етап життя приносить та розкриває нові можливості для професійного, особистісного зростання, відкриває нові горизонти взаємодії та спілкування з новими друзями. Все- таки переміни в житті потрібні і важливі для нашого здоров’я та благополуччя. І це варто цінувати! Пам’ятайте про те, що ви не самотні і в будь-який момент можете звернутися за мудрою порадою до адміністрації навчального закладу, куратора, викладачів, психолога (які, до речі, також колись були першокурсниками). Вони обов’язково допоможуть у вирішенні того чи іншого питання.

        Радійте! Студентське життя буває один раз в житті, і воно неповторне! 

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55