Засідання наукового гуртка «Азбука практичної психології»

27 лютого в розрізі тижня кафедри педагогіки та психології відбулося засідання наукового гуртка «Азбука практичної психології».

Тема засідання: «Психологічна адаптація студентів першого курсу до навчання в умовах ВНЗ та особливості міжособистісної взаємодії у студентських групах».

Керівники: Мотозюк Л.М., Старовойт І.Й.

Учасники: члени гуртка (студенти 6 курсу), куратор шостого курсу, куратори студентських груп першого курсу, декан факультету початкової освіти та філології, завідувач кафедри педагогіки та психології.

Мета засідання: проаналізувати та підсумувати результати діагностичних досліджень проведених членами гуртка; розвивати у студентів навички аналізу та інтерпретації отриманих результатів; розробити рекомендації щодо особливостей побудови взаємодії зі студентами кураторам першого курсу .

Питання адаптації студентів першого курсу, їх згуртованості, оцінка функціонального стану та рівня нервово-психічної напруги колективу – це надзвичайно важливі аспекти нормального функціонування студентської групи.

Визначення актуальних потреб студентів першого курсу, аналіз психологічного мікроклімату студентських груп, можливих труднощів у навчанні і спілкуванні студентів дає змогу ефективно впливати на покращення стосунків між ними, визначати характер ділової співпраці, за необхідності підбирати адекватні педагогічні впливи та виховні технології.

Для реалізації мети дослідження «Психологічна адаптація студентів першого курсу до навчання в умовах ВНЗ та особливості міжособистісної взаємодії у студентських групах» студентами-членами гуртка були використані наступні методики:

Соціометричний тест Дж.Морено (застосовується для діагностики міжособистісних і міжгрупових відносин, з метою їхньої зміни, поліпшення і удосконалення. Методика була використана для визначення групової згуртованості, наявності мікрогруп, лідерів та аутсайдерів студентських груп)

Тест “САН” (Самопочуття, Активність, Настрій) (тест широко використовують у психолого-педагогічних дослідженнях, де необхідно оцінити функціональний стан людини. Функціональний стан при цьому розуміють як якісну характеристику, що складається з трьох основних складових: самопочуття, активності і настрою. Самопочуття включає характеристики, які відображають силу, здоров’я, втому: самопочуття гарне-погане, почуваю себе сильним-слабким, працездатним-непрацездатним тощо. Активність об’єднує показники руху, швидкості і темпу перебігу функцій, процесів. Настрій включає характеристики емоційного стану. Тест був використаний для оцінки функціонального студентів)

  • Опитувальник Т.А.Немчиної (призначається для опису симптоматики нервово-психічної напруги, виокремлення найбільш типових для цього стану ознак і обчислення орієнтованої кількісної оцінки загалом. Методика була використана для визначення нервово-психічної напруги групи).
  • Опитувальник актуальності життєво необхідних потреб студентів (опитувальник використаний для визначення пріоритетних потреб студентів першого куру).
  • Опитувальник задоволеності життєво необхідних потреб студентів. ( опитувальник використаний для визначення задоволеності пріоритетних потреб студентів першого куру).
  • Анкета для студентів-першокурсників (В.А.Семиченко) (анкета використовується для визначення  пріоритетних мотивів при виборі професійного спрямування).

Загальні результати дослідження:

На професійний вибір студентів першого курсу факультету початкової освіти та філології  вплинули найбільше такі чинники:

  • бажання одержати вищу освіту (81,7%);
  • можливість займатися улюбленою справою (82,6%);
  • приваблює зміст професійної діяльності (83,5%);
  • приваблює робота з дітьми(68,7%)

Основними причинами труднощів у навчанні студентів-першокурсників  є:

  • немає здібностей до того чи іншого предмета(40,9 %);
  • мало часу, велике навантаження (67,8%);
  • заважають інші захоплення(46,9%);
  • загальний хаос у суспільстві, невизначені перспективи(40,9%)

Самооцінка сформованих вмінь у студенті-першокурсників:

Найбільш сформовані вміння

  • вмію конспектувати лекції (83,5%);
  • вмію працювати з першоджерелами та спеціальною літературою (80,9%);
  • вмію користуватися довідковою літературою (81,7%);

Найменш сформовані вміння

  • вмію систематизувати наукову літературу(66,9%);
  • вмію розподілити активність і час на всі навчальні предмети(67,9%).

Найактуальнішими для студентів першого курсу на даний час є наступні потреби:

  • Стосунки з батьками, родичами(90%)
  • Моє ставлення до майбутньої професії(90%)
  • Стан здоров’я(86,2)
  • Можливість підвищувати свій професійний рівень(85,5%)
  • Розмір стипендії або її відсутність(80,4%)

Найменш актуальною є потреба у зміні існуючого режиму та умов навчання у вузі (40,6%)

Найбільш задоволені у студентів першого курсу на даний час наступні потреби:

  • Стосунки з батьками, родичами(84,8%)
  • Моє ставлення до майбутньої професії(82,6%)
  • Стан здоров’я (79,7%)
  • Взаємини в групі з однокурсниками (76%)
  • Матеріально-грошова допомога батьків(76%)

Дослідивши симптоматику нервово-психічної напруги групи, виокремивши найбільш типові ознаки і обчисливши орієнтовану кількість оцінки НПН були отримані наступні  результати, на час проходження тесту:

  • 94 %  студентів потоку знаходились у слабкому нервово-психічному напружені;
  • 2% - на середньому рівні нервово-психічного напруження.

Функціональний стан студентів першого курсу (самопочуття, активність, настрій) у більшості студентів (90%) знаходиться в благополучному стані, тобто результати показали, що загалом студенти мають нормальний рівень самопочуття, високий рівень активності і хороший настрій.

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55