Шкільна історична освіта в умовах викликів сучасності: новини з курсів підвищення кваліфікації вчителів

Учителі, як агенти змін, спроможні впроваджувати реформи лише тоді, коли самі готові змінюватися. Сучасний учитель має йти в ногу з часом: орієнтуватися на потреби та особливості нового покоління школярів, на рівні з ними володіти навичками користування онлайн-сервісами та соціальними мережами. Інформаційне суспільство та екстремальні умови воєнного часу вимагають від педагогів орієнтації в інформаційно-комунікаційних технологіях та залучення їх в освітній процес. Тому під час розроблення змісту освітньої програми курсів підвищення кваліфікації вчителів історії було враховано і виклики сьогодення, і особливості шкільної історичної освіти, найперше – її аксіологічну спрямованість.

В умовах російсько-української війни для вчителя історії важливо володіти методикою вивчення контроверсійних та чутливих питань. З цією метою доцентка Оксана СВІДЕРСЬКА провела заняття на тему «Образ країни-агресора в українському історичному дискурсі».

Заняття доцентки Галини ГАМРЕЦЬКОЇ були присвячені організації шкільних проєктів з усної історії. Лейтмотивом цих занять була думка про те, що шкільні усноісторичні проєкти дозволяють школярам на емоційному рівні займатися особистою долею конкретних людей з їхнього регіону та допомагає у такий спосіб встановити зв’язок з їхнім власним сьогоденням.

Учителі історії, які зібралися на курси підвищення кваліфікації, очікували набути нових знань з формування критичного мислення школярів. Тому викладачка Олена КИРИЛЮК запропонувала здобувачам теми, які спрямовували їх на набуття практичного досвіду з формування навичок критичного мислення у школярів та забезпечення наступності під час вивчення предметів громадянської та історичної освітньої галузі в класах НУШ.

Підсумкове заняття на курсах підвищення кваліфікації вчителів історії пройшло 24 лютого 2023 р. у форматі науково-методичного семінару на тему «Шкільна історична освіта в умовах викликів сучасності». Зміст семінару був розроблений відповідно до тематики теоретичних занять курсів та вимог сьогодення. Під час семінару учасники поділилися власним досвідом роботи з національно-патріотичного виховання (Оксана ГАШИНА, Анастасія ШУЛЬГА) та формування загальнолюдських цінностей на уроках історії (Сергій ТАТАРНІКОВ). Також вчителі розповіли про дослідницьку роботу з історії (Людмила ГРАБОВСЬКА), про реалізацію діяльнісного підходу (Лариса ГУБАЙ), про використання інтерактивних та інформаційно-комунікаційних технологій на уроках історії (Оксана ЛУКІЯНОВА, Ілона МАРЦЕНЮК).
Виступ Дмитра БЕКАСА містив корисну інформацію щодо організації міжнародних історичних проєктів:Trans History, Faces of Resilience тощо.

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55