Пленерна практика

Документи для завантаження

Орієнтовна оцінка видів діяльності студентів 3 курсу відділення образотворчого мистецтва на пленерній практиці за кредитно-модульною системою (переглянути).

Мета, завдання і зміст пленерної праткики студентів
3 курсу відділення образотворчого мистецтва

Практика на природі (пленер) – невід’ємна складова частина підготовки вчителів образотворчого мистецтва, які повинні органічно поєднувати широкий науковий кругозір зі справжнім професіоналізмом, високим рівнем фахової практичної підготовки.

Мета практики: сформувати поняття про пленерний вид практики, простежити тісний взаємозв’язок світу природи і людини, розширити знання про навколишній світ, формувати пізнавальну і творчу активність майбутніх педагогів, уміння висловлювати свої думки на папері, не боятись помилок, розвивати спостережливість, увагу, закріпити навички роботи з рисунку та живопису. Отримані на заняттях.

Способи роботи на пленері, як правило, рисунок й живопис.

Рисунок містить у собі: тривалий малюнок, замальовку й начерк.

Живопис – довготривалий етюд, короткостроковий етюд, кистьовий начерк.

Довготривалий малюнок має на меті найбільш повний аналіз зображуваного мотиву. Роботу над довготривалим малюнком можна представити поетапно:

1. Композиція зображення, визначення основних пропорційних співвідношень.

2. Виявлення конструктивних особливостей зображуваного, пластики, перспективна побудова.

3. Передача основних тональних відносин.

4. Пророблення об'ємної форми за допомогою світлотіні. Робота над деталями зображення.

5. Заключна частина. Узагальнення малюнка.

Довготривалий малюнок виконується на пленері приблизно 3-6 годин, залежно від формату роботи.

Замальовка являє собою короткостроковий малюнок із завданнями виділити й передати головне й найбільш характерне в мотиві. Час виконання замальовки від 20 хвилин до 2 годин.

Довготривалий мальовничий етюд, також як і тривалий малюнок, має на меті зобразити мотив з рішенням всіх поставлених завдань по передачі стану природи, простору й найбільш важливих деталей. Робота ведеться послідовно:

1. Компонування зображення, визначення основних пропорційних співвідношень. Підготовчий малюнок для живопису.

2. Прокладка загальних колірних і тональних відносин.

3. Визначення планів, виявлення форми й обсягу зображення.

4. Робота над деталями в контексті загальних рішень.

5. Закінчення роботи, узагальнення.

Час написання етюду від 3 до 6 годин.

Для передачі певного стану природи робляться короткострокові етюди. У короткостроковому етюді вирішуються завдання основних тональних і колірних відносин, визначення колориту. Деталізація не передбачається. Треба уважно ставиться до вибору формату зображення - занадто великий може виявитися непродуктивним для рішення завдань по передачі мінливого стану природи. Час виконання загальної майже закінченої роботи від 15 хвилин до 1-єї години.

Кистьові начерки виконують приблизно таку ж мету й завдання, що й начерки графічним матеріалом. Різниця в тому, що художник замість тону вводить кольорову пляму і як інструмент використає легку й пластичну кисть. Час виконання начерку від 5 до 20 хвилин.

Практика проводиться кожного дня, крім суботи та неділі. Тривалість практики три тижні по 6 академічних годин на день з двома перервами по 15 хвилин. Викладач, який керує практикою, зобов’язаний провести інструктаж з безпечної роботи в межах закладу та на вулицях міста. Навчальна практика завершується підсумковим переглядом, обговоренням і оцінкою практичних робіт, виконаних за програмою курсу відбором малюнків, ескізів для методичного фонду та звітної виставки.

Рекомендований розподіл часу за основними розділами курсу

3 курс (45 годин)
Модуль 1

Тема 1. Рисунок та живопис елементів рослинного світу

Найважливішою частиною пленерної практики є зображення рослин. Доцільно починати пленер із замальовок гілок дерев, квітів й інших елементів рослинного світу. Перший етап роботи це композиційне розміщення зображення й побудова. Намічається конструкція гілки, пропорційне співвідношення її частин, пластичний рух форми. Потім виявляються просторові розташування частин, плани зображення. Штрихом або тушуванням проробляються форма гілки, листи.
Як матеріал для замальовки рослин можна використати простий графітний олівець, туш, перо, чорнило, кисть, фломастер, пастель. Поряд зі звичайним для графіки аркушем можна використати кольоровий та тонований.

Для мальовничого етюду рослин найцікавіші квіти, вони привабливі й виразні по кольору. Рекомендується починати з нескладних по будові рослин. Наприклад, живопис окремої квітки великої форми. Потім перейти до живопису групи квітів, де присутні два-три плану.

Найпривабливіший матеріал для живописних етюдів рослин - це акварель і папір. Рекомендується використати різні техніки - заливанням, лесування, по-вологому, т.д. Поряд з аквареллю для живопису рослин можна використати гуаш і масло. Під гуаш доцільно приготувати тонований папір або картон.

Завдання № 1. Начерки й замальовки пейзажу і його елементів (дерева, рослини, квіти й т.д.). 15-20 штук. Матеріал: папір, олівець, вугілля, сангіна, туш, фломастер. Завдання: виразно передати характерні риси мотивів і його елементів.

Завдання № 2. Короткострокові етюди квітів і рослин. 10-15 штук. Матеріал: папір, акварель, гуаш. Завдання: визначити декоративне звучання етюду.

Тема 2. Малювання та живопис сільського або міського пейзажу, морський пейзаж

Найважливішим моментом живопису етюду пейзажу є вибір мотиву. Досвідчений художник ідучи на натуру певним чином настроюється, визначає мету й завдання майбутнього етюду. Починаючий художник повинен знати й враховувати деякі рекомендації при пошуку мотиву і його композиції. По-перше, не слід ставити на перше місце пошук ефектних місць для зображення. Досвід пленерної практики показує нам, що прості й скромні мотиви, що перебувають буквально навколо нас, здатні надихнути художника на створення етюду який вийде за рамки простого вивчення натури. Прикладів цьому надзвичайно багато: досить звернутися до творчості А.К.Саврасова, В.Д.Полєнова, И.И. Шишкіна, М.В.Нестерова, И.И.Левітана, К.А.Коровина. Все питання в тім, як побачити мотив художньо виразити його в силу свого таланта.

Для зручності компонування можна використати спеціально приготовлені з паперу рамки або, у крайньому випадку, долоні рук і пальці. Дивлячись на натуру через передбачуваний формат легше уявити й уточнити композиційне рішення етюду. При компонуванні варто враховувати пропорційні відносини всіх частин пейзажу, щоб зображення було природне, виразне й відповідало задуму художника. Звернути увагу на просторові завдання в етюді, домогтися пластичної виразності окремих частин пейзажу.

Раціонально починати писати етюд з передачі стану неба. Саме погодні умови й висвітлення найбільш цікавих елементів виражається в характері неба, а це визначає стан усього етюду. Крім того, небо дає рефлекс на землю й ці двоє відносин небо-земля визначають колорит етюду.

На початку пленеру краще використати невеликі формати: 20 на 30. акварель та 15 на 20 масло. Час на один аркуш - приблизно 20-30 хвилин. Основними завданнями таких етюдів потрібно вважати правильну передачу співвідношень між небом і землею, їхній стан і колористичну єдність. Деталізувати етюд потрібно з обережністю, увесь час ставлячи на перше місце передачу стану через основні відносини. У міру набуття досвіду час роботи можна збільшити, розширивши коло розв'язуваних завдань. Також можна збільшувати й формат етюду.

Писати пейзажі з натури гуашшю не рекомендується. При висиханні гуаш сильно світлішає, тому правильно взяти основні відносини важко. Традиційно кращим матеріалом для живопису на пленері є акварель і масло.

Ціль малювання й живопису міського пейзажу – це подальше вдосконалювання професійних навичок малювальника й живописця в умовах пленеру. Завдання творчої практики в місті й рекомендації з їхнього рішення залишаються подібними з виконанням етюдів у сільській місцевості. Разом з тим, специфіка міського пейзажу припускає особливу увагу до деяких моментів побудови зображення. Насамперед це стосується композиції малюнка або етюду. Усяке зображення припускає компонування. В умовах пленеру пошуки композиції необхідно вести у двох напрямках. Перше – це пошуки закінченої, цілісної композиції спрямованої на створення художнього образа із застосуванням правил і засобів композиції. Друге – фрагментарне зображення мотиву або його деталі з акцентуванням виразності зображення і його наступне використання у творчій роботі. У кожному разі виразність досягається новизною сприйняття й відбиття, естетичним відкриттям світу й використанням закону контрастів. У міському пейзажі, де часто домінують одноманітні форми, необхідно використати такі засоби композиційного задуму як: виявлення центра, розподіл зображення, симетрія й асиметрія, ритм.

Важливим завданням міського пленеру є вивчення взаємозв'язку між лінійною й повітряною перспективою при зображенні архітектурних об'єктів, побудова ракурсних положень. Виявлення характерних тонових і колірних контрастів натури при зображенні архітектурного мотиву. Передача співвідношень архітектурних об'єктів, дерев і т.д. Розвиток навичок виявлення силуетів архітектурних мас і планів.

Завдання № 3. Етюди пейзажу.

Короткострокові етюди на невеликому форматі. 10-15 робіт. Завдання: вирішити основні кольорові та тонові відносини. Матеріал, акварель, масло.

Замальовки міського пейзажу (окремих споруджень, дворів, перспективи вулиць із використанням декількох крапок сходу). 15-20 штук. Завдання: виразно передати характерні риси архітектурних споруджень, побудова площ і вулиць. Матеріал: папір, олівець, вугілля, сангіна, туш, фломастер.

Завдання № 4. Тривалі етюди 5 робіт. Завдання: виразно передати стан мотиву використовуючи засобу образотворчої грамоти.
Матеріал: акварель, масло.
Завдання. Мальовничі етюди міського пейзажу. 10-15 робіт. Завдання: мальовничими засобами передати особливості міської повітряної перспективи й висвітлення. Матеріал: акварель, гуаш, темпера, масло.

Тема 3. Малювання й живопис представників тваринного світу на пленері

Для того, щоб робити замальовки й писати етюди із представників тваринного світу необхідна попередня підготовка. Потрібно ознайомитися з анатомічною будовою тварин, провести порівняльний аналіз кістяків плазуючих, риб, птахів, звірів. Використовуючи наявну літературу по зоології, варто довідатися якнайбільше про тварин, яких ви плануєте зобразити.

Малювати живу натуру найкраще починати із серії ознайомлювальних начерків. Тут важливіше всього постаратися передати просторову пластику форми. Деякі частини натури для більш детального вивчення можна намалювати окремо. Від швидких начерків треба переходити до більше докладних замальовок, де форма проробляється тоном за допомогою різних по м'якості графічних матеріалів різноманітними прийомами.

Для виконання мальовничих етюдів вигідно як моделі використати птахів. Їхнє яскраве пір’я дає можливість у формоутворенні використати кольорову пляму. Починати роботу кольором рекомендується з виконання кистьових начерків. У міру зростання впевненості треба пробувати робити начерки тільки пензлем, без попередньої побудови олівцем. Вивчаючи форму й набуваючи впевненості в матеріалі можна переходити до більш тривалих етюдів.

Особлива увага в мальовничому етюді тварин варто приділити освітленості натури. Моделювання форми досягається за умови правильно взятих відносинах світла й тіні. Як матеріали можна використати акварель, гуаш, масло. Як найбільш пластична й швидка найкраща акварель. Технічні прийоми повинні бути різноманітними й вигідно підкреслювати декоративність зображення.

Завдання № 5. Графічні начерки й замальовки птахів і тварин. 10-15 робіт. Завдання: виразно передати пластику тварини. Матеріал: папір, олівець, вугілля, сангіна, туш, фломастер, кисть.

Завдання № 6. Мальовничі живописні короткострокові етюди птахів і тварин. 5-10 робіт. Завдання: живописно виразити особливості форми тварини. Матеріал: папір, акварель, гуаш.

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55