Пленерна практика

Документи для завантаження

Орієнтовна оцінка видів діяльності студентів 4 курсу відділення образотворчого мистецтва на пленерній практиці за кредитно-модульною системою (переглянути).

Мета, завдання і зміст пленерної праткики студентів 4 курсу відділення образотворчого мистецтва

Практика на природі (пленер) – невід’ємна складова частина підготовки вчителів образотворчого мистецтва, які повинні органічно поєднувати широкий науковий кругозір зі справжнім професіоналізмом, високим рівнем фахової практичної підготовки.

Навчально-творча практика є продовженням навчального процесу по композиції, живопису, малюнку та входить складовою частиною в систему професійної підготовки майбутнього образотворчого мистецтва, дизайнера, що повинен органічно сполучати широкий науково-теоретичний кругозір із практичною діяльністю.

Живопис на пленері одержав розвиток із середини 19-го століття й докорінно вплинув на розвиток образотворчого мистецтва. Пейзаж стає самостійним жанром мальовничого мистецтва, здатним виразити філософські, естетичні та емоційні погляди та почуття художника. Пейзажний живопис збагачує знання художника про природні явища й форми, є безпосереднім учителем художника, виховує жвавий інтерес до вивчення миру природи, допомагає знайти щирі цінності. Специфіка живопису на відкритому повітрі диктує застосування різних способів роботи, підвищує творчий рівень художника.

Пленер - це обов'язковий етап навчання художника. Разом з тим, пленерний живопис - це вивчення природи, середовища, архітектурних споруд, тварин, фігури людей це матеріал для майбутніх робіт. Дійсно, побачений і що торкнув душу мотив здатний потім вилитися в більшу станкову композицію. Також може бути використане в наступній роботі над картиною правильно взятий неповторний стан висвітлення мотиву, деталі пейзажу й багато чого іншого, що здатен побачити художник.

Пленер можна розглядати як самостійний вид образотворчого мистецтва. Багато художників надають перевагу у своїй творчості пленерному живопису ніж роботі в майстерні. Пленер характеризується свіжістю виконання, передачею живих, швидких вражень з натури. Зразки кращих добутків пленерного живопису прикрашають всі колекції образотворчого мистецтва. Пленер - обов'язкова частина творчості кожного художника, а його функціональне значення визначається завданнями, які вирішує автор.

Мета практики: сформувати поняття про пленерний вид практики, простежити тісний взаємозв’язок світу природи і людини, розширити знання про навколишній світ, формувати пізнавальну і творчу активність майбутніх педагогів, уміння висловлювати свої думки на папері, не боятись помилок, розвивати спостережливість, увагу, закріпити навички роботи з рисунку та живопису. Отримані на заняттях.

Способи роботи на пленері, як правило, рисунок й живопис.

Рисунок містить у собі: тривалий малюнок, замальовку й начерк.

Живопис – довготривалий етюд, короткостроковий етюд, кистьовий начерк.

Довготривалий малюнок має на меті найбільш повний аналіз зображуваного мотиву. Роботу над довготривалим малюнком можна представити поетапно:

1. Композиція зображення, визначення основних пропорційних співвідношень.

2. Виявлення конструктивних особливостей зображуваного, пластики, перспективна побудова.

3. Передача основних тональних відносин.

4. Пророблення об'ємної форми за допомогою світлотіні. Робота над деталями зображення.

5. Заключна частина. Узагальнення малюнка.

Довготривалий малюнок виконується на пленері приблизно 3-6 годин, залежно від формату роботи.

Замальовка являє собою короткостроковий малюнок із завданнями виділити й передати головне й найбільш характерне в мотиві. Час виконання замальовки від 20 хвилин до 2 годин.

Довготривалий мальовничий етюд, також як і тривалий малюнок, має на меті зобразити мотив з рішенням всіх поставлених завдань по передачі стану природи, простору й найбільш важливих деталей. Робота ведеться послідовно:

1. Компонування зображення, визначення основних пропорційних співвідношень. Підготовчий малюнок для живопису.

2. Прокладка загальних колірних і тональних відносин.

3. Визначення планів, виявлення форми й обсягу зображення.

4. Робота над деталями в контексті загальних рішень.

5. Закінчення роботи, узагальнення.

Час написання етюду від 3 до 6 годин.

Для передачі певного стану природи робляться короткострокові етюди. У короткостроковому етюді вирішуються завдання основних тональних і колірних відносин, визначення колориту. Деталізація не передбачається. Треба уважно ставиться до вибору формату зображення – занадто великий може виявитися непродуктивним для рішення завдань по передачі мінливого стану природи. Час виконання загальної майже закінченої роботи від 15 хвилин до 1-єї години.

Кистьові начерки виконують приблизно таку ж мету й завдання, що й начерки графічним матеріалом. Різниця в тому, що художник замість тону вводить кольорову пляму і як інструмент використає легку й пластичну кисть. Час виконання начерку від 5 до 20 хвилин.

Практика проводиться кожного дня, крім суботи та неділі. Тривалість практики три тижні по 6 академічних годин на день з двома перервами по 15 хвилин. Викладач, який керує практикою, зобов’язаний провести інструктаж з безпечної роботи в межах закладу та на вулицях міста. Навчальна практика завершується підсумковим переглядом, обговоренням і оцінкою практичних робіт, виконаних за програмою курсу відбором малюнків, ескізів для методичного фонду та звітної виставки.

Рекомендований розподіл часу за основними розділами курсу

4 курс (45 годин) переважна кількість живописних робіт виконується акварельними фарбами а також деякі роботи будуть виконуватись олійними фарбами
Модуль 2
Тема 1. Рисунок та живопис архітектурних елементів

Завдання даного виду роботи: ознайомитись з особливостями міського будівництва, з класифікацією архітектурних об’єктів за призначенням, поняттям форми, образу, композиції в архітектурі; навчитись впізнавати і розрізняти види оздоблень в архітектурі, практичне знайомство з стилями архітектури, розвивати відчуття композиції та масштабу, відповідності форми та змісту.

Завдання № 1
Графічні та живописні замальовки та начерки простих, елементарних архітектурних споруд житлового комплексу, меморіального (обеліски, арки, меморіали) комплексу, культових споруди. 10 робіт. (простий олівець, вугілля, сангіна, кольорові акварельні олівці, акварель)

Завдання № 2
Замальовки та начерки простих, елементарних архітектурних споруд громадського (театри, музеї, лікарні, школи, тощо) комплексу, декоративних (павільйони, альтанки, фонтани) комплексів. 10. (простий олівець, вугілля, сангіна, кольорові акварельні олівці)

Завдання № 3
Замальовки та начерки простих, елементарних архітектурних споруд міського середовища. 5 – 8 робіт. (простий олівець, вугілля, сангіна, кольорові акварельні олівці)

Завдання № 4
Замальовки та начерки простих, елементарних архітектурних споруд сільського середовища. 5 – 8 робіт. (простий олівець, вугілля, сангіна, кольорові акварельні олівці)

Тема 2 Зв'язок архітектури з навколишнім середовищем. Силуетна композиція "Ранкове місто", "Море", "Місто в огнях".
Завдання даного виду роботи: ознайомитись з художньо-композиційними засобами архітектури, навчитись помічати зв'язок архітектури з навколишнім середовищем, розвивати художньо-образне мислення, окомір, вміння зображувати архітектурний пейзаж з урахуванням законів лінійної та повітряної перспективи а також різних станів дня.

Завдання № 5
Замальовки та начерки різних станів архітектурного простору міського або сільського середовища. 5 – 8 робіт. (простий олівець, вугілля, сангіна, кольорові акварельні олівці, олія, акварель)

Завдання № 6
Тривалі етюди (5 робіт). Виконати замальовку історичної архітектурної споруди графічними матеріалами. (Історичне місто)

Завдання № 7
Тривалі етюди (5 робіт). Виконати замальовку історичної архітектурної споруди живописними матеріалами. (Історичне місто)

Тема 3 Стилі в архітектурі.

Завдання № 8
Тривалі етюди (7 - 10 робіт). Виконати замальовку історичної стильвої архітектурної споруди живописними та графічними матеріалами.

Тема 4. Рисунок й живопис людини на пленері

Для зображення людини на пленері необхідна серйозна підготовка в області пластичної анатомії й студійної роботи над портретом і фігурою. Метою даної теми є вдосконалювання художньої майстерності по зображенню людини в різних умовах висвітлення й на відкритому повітрі.

При виконанні графічної частини даної теми особливу увагу варто приділити на пластичне вираження характеру зображення. Використовуючи знання пластичної анатомії й способи моделювання форми тоном треба свої зусилля направити на вивчення зображуваних моделей, їхніх психологічних особливостей. Як матеріали можна використати всі що придатні для графіки, ставлячи метою розмаїтість трактування форми.

Вивчення впливу висвітлення на художнє сприйняття моделі необхідно починати з постановок де домінує певне висвітлення й рефлекси виражені не сильно. Це може бути пряме не сильне сонячне світло, м'яке світло через хмари а також в умовах тіні, де є явна перевага відбитого світла. Поступово постановки варто ускладнювати убік збільшення впливу рефлексів на живописну побудову форми. При цьому необхідно пам'ятати, що на пленері, де вплив рефлексів на модель дуже велике, треба при "ліпленні" форми дотримуватися домінуючого напрямку висвітлення.

Завдання №9.
Замальовки й начерки портрета й фігур людей на пленері. 10-15 штук. Завдання: виразно передати характерні риси моделі. Матеріал: папір, олівець, вугілля, сангіна, фломастер і т.д.

Завдання № 10.
Живопис портрета на пленері. 2 етюди. Завдання: мальовниче "ліплення" форми в умовах відкритого простору, пошуки колориту зображення. Матеріал: акварель, гуаш, темпера, масло.

Завдання № 11.
Мальовничі короткострокові етюди фігур людей в русі на пленері. 5-10 штук. Завдання: пошуки мальовничої виразності в умовах пленеру. Матеріал: акварель, гуаш, темпера, масло.

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55