Фольклорна практика

Документи для завантаження

Контроль та оцінювання фольклорної практики (переглянути).

Мета, завдання і зміст фольклорної практики

Фольклорна пошукова робота є важливим засобом прилучення студентів до неоціненного досвіду, моралі, світогляду, традиційної матеріальної і нематеріальної культури народу – джерела формування почуттів високої людської гідності, громадянської національної свідомості, якостей, вкрай необхідних майбутньому педагогові національної школи.

Збирацька діяльність сприяє збереженню, популяризації скарбів народної пам'яті, формуванню естетично розвиненої особистості. Окрім того, збирання фольклору – ефективний спосіб глибокого пізнання життя, вивчення історії, побуту, обрядів та звичаїв народу. Саме тому студенти факультету мистецтв здійснюють збір, систематизацію та опрацювання творів усної народної творчості після закінчення вивчення курсу "Українська музична творчість", "Фольклор України" у II- ІУ-му семестрах. Загальний обсяг дисципліни складає 1,5 заліковий кредита (90 год.), що об'єднує всі види навчальної та практичної діяльності студентів.

Фольклорно-пошукова практика сприяє якісній підготовці майбутніх вчителів до самостійної творчої педагогічної діяльності, розширює світогляд, допомагає глибшому закріпленню отриманих теоретичних знань, їхньому впровадженню в практичну діяльність.

Під час навчально-наукових експедицій інтенсифікується розвиток професійно-педагогічного мислення, творчих здібностей, набувається дослідницький досвід, необхідний для підготовки до інноваційної педагогічної діяльності. Навчальні практики вважаються етапами особистісного формування майбутнього фахівця, розвитку його загальної і професійної культури; перебування в навчальних експедиціях створює можливості для самоактуалізації та різностороннього прояву індивідуальності. Позитивним наслідком практики є поява у студента нового бачення майбутнього фаху, що характеризується зміцнілою впевненістю у правильності вибору професії, потребою в удосконаленні професійної компетенції.

Зміст, форми і методи роботи за даною програмою спрямовані на формування творчої особистості майбутнього педагога. Такий вчитель повинен володіти досить високим рівнем художньої культури, системою етнознань та умінь, а також методикою творчого пошуку.

Основними метою та завданнями фольклорної практики є:

- надати студентам можливість почути автентичний фольклор у живому середовищі його побутування;
- застосувати й закріпити на практиці здобуті теоретичні знання;
- поглиблювати і розширювати знання сучасних поколінь з народної творчості; сприяти відродженню народних традицій та обрядів у краї;
- прищеплювати навички до збирання фольклору;
- пробуджувати глибокий інтерес до історії народу, його культури, побуту, впливати на естетичний смак збирачів фольклору;
- нагромаджувати музично-хореографічний, словесний репертуар для подальшого наукового опрацювання;
- залучити нових збирачів і записувачів народної творчості.

Зміст практики

Модуль 6. Збирання та запис фольклорного матеріалу. Сучасні концепції вивчення духовної і матеріальної культури на Україні. Організація і терміни проведення практики. Вимоги до практиканта

Методи наукової організації пошукової роботи. Визначення мети і завдання експедиції. Ознайомлення з методикою праці народних виконавців; з історико-етнографічними особливостями регіону (мовлення, побут, житло, географічне розташування, матеріальна і духовна культура);

Методика збирання польового матеріалу. Етика збирача. Опитування. Інтерв'ю.

Основні принципи запису народних танців.

Паспортизація фольклорних творів. Упорядкування фольклорних матеріалів.
Здійснення інструктажу щодо користування звукозаписувальною апаратурою. Оформлення відеозапису, фонозапису.

Підготовка та проведення підсумкової конференції за результатами зібраного матеріалу.

У результаті проходження практики студенти повинні знати:
- ряд фольклорних понять, народну та наукову термінологію;
- питання теорії і критики фольклору та етнографії, історії національної культури;
- серійні та періодичні видання книг;
- методику запису фольклорного матеріалу

У результаті проходження практики студенти повинні вміти:
- накопичувати наукову інформацію за темою уроку: працювати з бібліографією, пошук необхідної літератури з даної проблеми та її опрацювання;
- здійснювати вибір та систематизацію матеріалу;
- виокремлювати концептуальні концентри на підставі опрацьованих матеріалів;
- здійснювати вибір необхідної наочності та технічних засобів для оптимальної реалізації навчальної та виховної мети уроку;
- підготувати конспект уроку з використанням фольклорного, краєзнавчого матеріалу, сценарій свята, розваги, використовуючи передовий педагогічний досвід;
- вести пошукову краєзнавчу роботу щодо збирання фольклорно-етнографічних матеріалів та використовувати їх у роботі з учнями початкових класів;
- планувати й організовувати навчально-виховний процес;
- організовувати і проводити роботу по ознайомленню з народним хореографічним мистецтвом, народною матеріальною культурою подолян;
вільно орієнтуватися у різновидах і жанрах фольклору, вміти користуватися питальником для отримання інформації у галузі мистецтвознавства, фольклору, краєзнавства, етнографії;
- проводити масові, групові й індивідуальні форми виховної роботи, організовувати творчу діяльність у позаурочний час.

Підсумки фольклорної практики

Після завершення фольклорної практики студент подає зібрані та опрацьовані відповідним чином польові матеріали, зокрема:
- аудіо (відео-) касету з польовими записами народного фольклору;
- відеокасету із записами зразків хореографічного мистецтва (елементи танцю або повний сценографічний запис).
- дискету, що містить набрані фольклорні матеріали, ідентичні аудіозапису;
- роздруковані фольклорні твори з відповідними фольклорними паспортами; -польовий зошит (щоденник);
- фотоматеріали зразки народного одягу, вишивки (замалювати орнаменти або зафіксувати на фотоносії).

Разом із записами текстів кожен учасник фольклорної практики подає звіт про виконану роботу, для складання якого бажано вести щоденник, де подається стисла характеристика зібраного фольклорного матеріалу (за жанрами), творчі портрети інформаторів, спостереження над побутуванням фольклорних творів, впливу на фольклорну традицію засобів масової інформації.

Повнота і якість виконання завдання з практики впливає на загальну залікову оцінку з курсу "Українська народна музична творчість", "Фольклор України". Студенти, які не виконали всієї програми фольклорної практики, не здійснювали записів фольклору в польових умовах не можуть претендувати на відмінну оцінку.
Загальним підсумком збирацької практики студентів факультету мистецтв є організація та проведення фольклорної конференції за матеріалами здійсненої роботи.

© 2022 Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
29013, м.Хмельницький, вул.Проскурівського підпілля, 139
(0382) 79-53-55